LANGS KANALEN EN
RIVIEREN
EEN
BEKNOPTE BESCHRIJVING VAN HAVENS,AFMEERPLEKKEN EN ANDERE
MOGELIJKHEDEN OM AF TE MEREN LANGS DE VELE FRANSE KANALEN EN
RIVIEREN.
Bijna
alle plekken zijn bezocht met onze Tjalk "Hendrika Celina"
of we zijn er gaan kijken met de auto en/of fiets. Prijzen zijn
natuurlijk aan verandering onderhevig.
Langs
openbare kades komt het helaas maar al te veel voor dat de
elektrakasten en/of kranen zijn vernield. Verder is het niet altijd
duidelijk waar men moet betalen of wanneer het geld wordt opgehaald.
Nuttige informatie is niet altijd voorhanden.
Kanalen
- CANAL DE BOURGOGNE
- CANAL DE NIVERNAIS
- CANAL DU CENTRE
- CANAL DE MONTECH
- CANAL DE VOSGES
CANAL
LATÉRAL DE LOIRE
HERAULT
+ CANAL
DE LA ROBINE
Rivieren
- LA GARONNE
- LA YONNE
- LA SAÔNE
- LA PETITE SAÔNE
- LE RHÔNE
- LA BAiSE
- Sjaak Anders november 2011
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
FRANSE HAVENS EN AFMEERPLEKKENxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxCANAL DE BOURGOGNEXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxCANAL DE BOURGOGNEDit kanaal verbindt Parijs via de Seine en de Yonne met de Middelllandse Zee van Migennes naar St jean de Losne.Het kanaal kwam in 1832 gereed en is 242 km lang . Er liggen 187 sluizen . Deze zijn allemaal 38.5 X 5.05 m . Hoogte voor schepen slechts 3.10 en in de tunnel van Pouilly zelfs maar 2.70 m.Deze tunnel ligt bij Pouilly en Auxois en is 3350 lang en behoort hiermee tot één van de langste tunnels van Europa. Goed mechanisch geventileerd en verlicht mag men er zelf doorheen varen.Het deel tussen de Migennes en de tunnel wordt omzoomd door weidse valleien, akkers en bossages. Het zuidelijk deel tussen de tunnel en Dijon is spectucalair mooi met steile heuvelhellingen. Tussen Dijon en de Saone is het kanaal recht en omzoomd door akkerland.XXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxBOURGONDIEDeze oudste streek van "La Douche France", het hart van het land waar God op vakantie zou gaan als HIJ het voor het zeggen had.Bourgondie is het land waar het pure genieten in zijn individueelste manier vorm wordt gegoten. Het geboorteland van bedachtzame bacchanalen en gastronomische verrukkingen , waar het goud in de kelders flonkert en op de heuvels schittert. Bourgondie is lieflijk glooiend , met intieme bronnen en dalen, loom stromende rivieren en wild ruisende beken , met ondoordringbare oerbossen en kale vlaktes.Bourgondie is een mengelmoes van eeuwen cultuur met vele eigen stijlen.Het kent geen echte grenzen en omvat grote delen van diverse departementenBourgondie telt ca 1.600.000 inwoners en even zoveel Charolais koeien en Bresse kippen. verder ca 600.000 schapen. Vee wordt gehouden in kleine getallen, meestal ca 10-15, op kleine versnipperde stukken weiland, soms steil tegen de heuvels gelegen.Bourgondie had in de 15e eeuw een sterke band met het rijke Holland en Vlaanderen. Dit is terug te vinden in de vele kerken en cathedralen welke zeer rijk zijn voorzien van beelden, ornamenten en glas in lood ramen.In de streek worden vele dialecten gesproken , welke soms in het naburige dorp niet meer wordt begrepen.
sluis Canal de Bourgog Diep in de Morvan wordt zelfs een "eigen" taal gesproken, welke door een "Parijsenaar" beslist niet wordtverstaan.De streek wordt door een aantal kanalen doorsneden: Allereerst Het kanaal van Bourgondië, gegraven van 1775 t/m 1834 , 242 km lang en heeft 189 sluizen nodig om dit kanaal bevaarbaar te maken voor schepen tot 40 meter en 5 m breed.Een tweede groot kanaal is het Kanaal de Nivernais , gegraven van 1783 t/m 1842 , 174 km lang en 110 sluizen. Verder speelt de kanaliseerde Yonne een rol. Het is ongeveer 30 km lang en heeft een 9 tal sluizen.Verder vormt een combinatie van het Kanaal du Centre ,112 km en 61 sluizen, Kanaal lateraal de Loire 68 km en 17 sluizen aan de grens van Bourgondie een rol. Deze rol was om in principe een verbinding te vormen tussen de Seine en de Saône/Middellandse Zee , evenals de vorige twee genoemde kanalen. Bovendien zijn zij ongeveer 100 jaar een belangrijke aanvoerroute geweest van hout en granen, stenen e.d. naar Parijs en omgeving.Al met al , één van de mooiste gebieden van Frankrijk om te varen of om er een vakantie door te brengen.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Migennes kade
Vlak bij de sluis van "Laroche" zit "Le Boat" met ca 15 huurboten. Een groot deel van de kaai aan de Noordzijde is een publieke kaai. Gratis liggen. Voor elektra en water betaalt men 4 Euro. elk. Te betalen bij de receptie van "Le Boat". Gaat men bij deze verhuurmaatschappij liggen, dan betaalt men ca 4 E liggeld. Eind aug./ begin sept. zeer veel ruimte.Op 50 m afstand achter "le Boat" zit een supermarché en een laverie.Op 300 meter naar het oosten zit het centrum van het stadje met alle denkbare commercie. De kaai doet kil aan. Weinig groen en veel parkeerruimte.
Brienon sur Armancon PK 9
Kleine jachthaven met een kademuur van ca 100 mtr. In de haven zit
"Nicols" met een tiental huurboten. De haven biedt voor veel geld d.m.v."jetons " elektra en water. Liggen op zichzelf schijnt gratis te zijn. Grote supermarkt op 50 mtr.
St. Florentin PK 19
LE
PETIT RHÔNE
LE LOT
LE LOT
St Florentin Ligplaatsen aan de Noordoostzijde van de sluis.Er zijn geen voorzieningen en onrustig door de altijd aanwezige zigeuners op het aanliggende parkeerterrein.Verder kan men goed liggen aan dezuidzijde van de haven zonder voorzieningen. De haven zelf bestaat uit een kade en een insteekhaven welke vol liggen door vaste liggers. Er is echter nauwelijks plaats voor passanten. Daar is wel elektra en water. Kosten ca E 10,- incl. Alleen water : E 5,- Aan de lange kaai zijn de meeste boten te koop. |
In het stadje alle
commercie. De bakker is 10 minuten lopen de helling op.
Flogny PK 31
Een vaste kade van
50 meter met een zestal bolders. Voorzien van een 6-tal waterkranen.
Helaas geen elektra. Uitzicht op een mooie picknickplaats en wat
kinderspeeltuigen. Goed onderhouden. De diepte is ca 80 cm. Overkant
weinig uitzicht door bomen en struiken. Commercie op ca 1 km in een
klein winkelcentrum langs de weg naar La Chapelle.
Tonnerre PK 44,5
Lange kade van ca
150 m met stroom en water. Betalen in de aanwezige Capitainerie/VVV
kantoortje. Ca 10,- incl. Na de eerste zondag in september gratis ?
De kade is sinds 2010 weer voorzien van goede ringen over de hele
lengte. Aan de overkant bij het oude kantoortje van "Canalous"
kan men eveneens goed afmeren. Daar zijn echter geen voorzieningen
en er is gelegenheid om af te meren tussen de haven en sluis
Tonnerre 96 . Daar zitten een stel bolders en men kan daar goed en
gratis afmeren. Wordt ook gebruikt door peniches/hotelboten, voor
zover die nog varen. Helaas geen voorzieningen.
Het stadje biedt
veel oude gebouwen , een oude wasgelegenheid en veel commercie.
Schuin aan de
overkant van de haven zit een grote supermarkt. Langs de haven wordt
veel "petanque" gespeeld en er zitten altijd veel
dagjesmensen. Wordt goed onderhouden.
Tanlay pk 53
Tanlay |
Tanlay biedt twee
mogelijkheden om af te meren. Aan de zuidzijde een kade met ringen van ongeveer 100 m met elektra en water. Geheel gratis. Aan de
noordzijde een nieuwe kade van ca 50 m met een zestal goede ringen,
geen voorzieningen. In de haven , welke aan een sportcomplex ligt,
zit een flinke Crèperie /Pizzeria. Altijd behoorlijk druk. Het
dorp biedt behalve een mooi kasteel, welke bezocht kan worden, een
supermarkt, bakker, Pharmacie, postkantoor en zelfs nog een
restaurantje. Verder wordt het sportterrein regelmatig gebruikt door
vertrekkende ballonvaarders. Leuk gezicht.
Lézinnes
pk 64
Lézinnes |
Bestaat uit een
tweetal kades. De kaai, het dichtste bij de sluis, in de zwaaikom bestaat uit een stenen muur van ca 75 meter met helaas slechts één ring en nog
een heel klein ringetje. Verder helaas geen voorzieningen. Dit geldt
ook voor de tweede kaai , ongeveer 100 meter verder van de sluis.
Deze heeft echter wel goede ringen .In het dorp een tweetal bakkers,
een kleine supermarkt en een pharmacie. Bovendien ook nog een postkantoor.
Ancy
le Franc pk
74
Haven bestaat uit
een kademuur met een lengte van ca 50 m. met ringen Officieel bestemd voor de
Hotelboten. Een tweetal elektrakastjes met elk een 4 tal
aansluitingen . Water bij de slagboom en in de elektrakastjes. Luxe
dus. Gratis. Verder kan men afmeren langs de graskant aan de overkant
. Daar zijn geen voorzieningen.
Het dorp ligt op ca
1 km met alle commercie. Voor het dorp ligt een camping, waar men kan
douchen. Het is echter na 15 sept. gesloten.
Ravières PK 83
Met een mindere
kwaliteit op het gebied van elektra dan Ancy le Franc biedt deze
haven een kade van ca 75 m . Diepte ca 1.00 m. Water en een beperkte
elektra capaciteit.: 4x 230V en 2x 380 V.
Bakker in het dorp
op ca 5 min lopen. Het is mogelijk in het verlengde van de kaai af
te meren met pennen. De omgeving is leuk aangelegd met
parkeerplaatsen voor auto's en een pick nick gelegenheid.
LaGrandForge(Buffon)pk 95,5
Een mooi aangelegde
picknick plaats bij een oude ijzergieterij museum. Geen
voorzieningen. Wel matig lawaai van de treinen aan de ene kant en
aan de overkant ligt de vrij drukke D905 .
Mombard
PK 102.
Monbard kanaal |
Mombard kent twee
goed uitgeruste havens. Tussen de beide Montbard sluizen ligt een
Port de Plaisance met alle voorzieningen en een tweetal steigers.
Aansluitend een kade voor de hotelboten. 5 minuten lopen van het
centrum en 10 minuten van het station. Aan de zuidzijde van sluis
"Montbard 64" ligt "Port Superieur"met een kade van ruim 150
meter met bolders en ringen. Alle voorzieningen zijn daar aanwezig. Eveneens 5 min.
lopen van het centrum en het station met alle commercie. Een grote
supermarkt aan de overkant. Er is veel herrie van de treinen, welke
op ca 150 mtr. passeren.
Volgens de
mededelingen variëren de liggelden incl water en elektra tussen E
8,-( klein bootje /2 personen) en E 15,- voor grotere plaicances.
Hotelboten zouden E 35 moeten betalen. ( In 2009 werd geen geld
opgehaald.. In 2010 echter weer wel ) .
Een basis van
"Nicols" met ongeveer 15 huurboten vormt de basis van deze
haven. In een rechthoekige kom liggen de huurboten. Hier kunnen ook
nog wat passanten liggen. Aan beide zijden van deze kom ligt een
kade van ongeveer 75 a 100 m. . Aan de Zuidzijde liggen meestal
Hotelboten aan de Noordzijde meestal ook. Hoewel daar meestal nog
wat ruimte is voor passanten. De haven is goed voorzien van elektra
en water. Kosten voor een boot > 9 meter ca Euro 9,- incl
./nacht.
Het stadje is goed
voorzien van commercie . Verder is er een wekelijkse markt op
vrijdag. .
Het vormt een
natuurlijke stopplaats als men de vele sluizentrappen nog op moet of
wanneer men deze achter de rug heeft.
Tussen de brug bij
Pouillenay en sluis 45 ligt een zwaaikom , waar een 6 tal boten
kunnen afmeren langs een kaai van ca 80 meter met een 5 tal bolders.
De enige voorziening is een waterkraan. Pick nick plaats. Het dorp
ligt op ca 1 km afstand en heeft een klein winkelcentrum en een
bakker iets verderop.
De afmeerplaats is
een natuurlijke stop tussen de meerdere sluizentrappen. Tussen
Marigny en Pouillenay liggen behoorlijk wat sluizen: 19 om precies te
zijn .
Marigny
le cahouet pk
126
Ook deze
afmeerplaats bestaat uit een kade van ca 80 meter en een 4 tal
bolders.
Als voorziening ook
slechts water. Evenals Pouillenay een onderdeel van een Pick nick
plaats. Voor het water moet nu , in 2010, betaald worden.
( E3,- ) Er is een postkantoor en een bakker/ épicerie in het dorp. Mooie omgeving.
( E3,- ) Er is een postkantoor en een bakker/ épicerie in het dorp. Mooie omgeving.
Pont
Royal pk
135
Een haven welke
bestaat uit een kade van ca 100 meter met in het midden een
helling.
Goede voorzieningen
, water en elektra.(16 A ) Kosten ca E 7,- /nacht inclusief.
Betalen in het
pension halverwege de haven. Boodschappen op een 3 tal km 's in
Clamery.
s Nachts wordt men vergast op een soort lichtshow welke is aangebracht op de gevels van de huizen rondom de haven. 3 x in de week komt er een mobiele bakker.
s Nachts wordt men vergast op een soort lichtshow welke is aangebracht op de gevels van de huizen rondom de haven. 3 x in de week komt er een mobiele bakker.
Pouilly
en Auxois pk 155,5
Een grote havenkade
van ca 200 meter. Bovendien kan men ook aan de overkant bij de silo
gaan liggen. Alle voorzieningen. Betalen doet men in de capitainerie/ vvv
kantoor.
E 8,- incl. + wifi
. In het dorp alle soorten winkels en een grote supermarkt vlak bij
de haven.
Vlak voor het vvv
kantoor ligt een rondvaartboot, welke regelmatig door de tunnel vaart
en behoorlijk dwars kan zitten bij eventuele vaarplannen. Voor het
doorvaren van de tunnel moet men zich melden op sluis Pouilly 1 ( Of
Escommes 1 aan de andere kant)
voor het tekenen
voor doorvaart, het laten keuren van de uitrusting aan boord en de
ontvangst van een mobilifoon waarmee men constant in verbinding
staat met één van de sluiswachters.
Pouilly en Auxois. |
Escommes pk 160
Gratis stroom en
water langs een 50 meter lange kaai. Wordt echter veel bezet door
een ""hotel peniche". Een andere kaai in de haven
wordt gebruikt door de rondvaartboot uit Pouilly en Auxois. Commercie
halverwege Escommes en Pouilly boven op de berg op ca 2 km.
(supermarkt )
Vandenesse pk 163
Vandenesse en Auxois. |
Een goed
geoutilleerde haven met een lange kade van ca 150 meter. Een deel
wordt constant in beslag genomen door een "pension" boot.
Verder een twee tal vaste liggers. Goede elektra en water. Matige
commercie in het dorp. ( Mobiele bakker 3x week)
Kosten ca E3.-
elektra. water E.3,- Afmeren in hoogseizoen ca 3,-
Aan de overkant
eveneens een 6 tal goede bolders. Voor de sluis ( nr 9) zijn ook nog
goede bolders aan beide kanten. Het geld wordt opgehaald door een
"havenmeester", de eigenaar van de "lady A ", de
vaste hotelboot. Vandenesse is het eindpunt van de wekelijkse
diensten van hotelboten . In het weekend is er dan ook in het
algemeen weinig plaats.
Pont
d'Ouche: PK 173
Pont d Ouche sluis nr 19 |
Onze winterhaven
2009/2010 en 2010/2011. Een kleine rustige haven , beheerd door Bryony, een dikke
Engelse dame , welke al 20 jaar in Frankrijk woont. Zij beheert een
kleine cafetaria, annex winkeltje . Hier kan ook elke morgen, behalve
op vrijdag, brood gehaald worden. Geen internet. Langs de leuke kade moeilijke TV ontvangst door de vele bomen en hoge muur .
Kosten s winters
E 2 /dag + E1 elektra Zomers : E 5 /dag incl elektra.
De haven bestaat
uit een lange kade van ongeveer 100 m, slecht onderhouden, maar wel
schaduwbomen. In het haventje een drijvende steiger met een tiental
vingers voor kleinere boten . De haven is voorzien van 10 A elektra
en water en in 2010 vernieuwd/ gerepareerd.
Een supermarkt ,
bank , 'doe het zelf' zaak en nog wat kleine winkels , waaronder een
cave op 8 km afstand zijn gevestigd in Bligny sur Ouche.
Een tolweg loopt
vlak boven de haven. Door de grote hoogte heeft men weinig last van
het verkeersgeluid. Op de jaagpaden wandelaars en fietsers in de
zomer.
La Forge
( la Busssière sur Ouche )pk 179
Slechts een afmeerplaats, welke men ook nog zelf moet creèren door pennen te slaan. Bij Pk 179,5 recht tegenover La Forge is de beste plaats. Men moet echter niet te dicht bij de sluis gaan liggen. De Hotelpeniches hebben daar minstens 80 m ruimte nodig om de sluis in te kunnen varen vanwege de bocht in het kanaal. Aan de andere kant van de sluis is een officiele aanligplaats voor deze hotelboten, maar de boel is daar deerlijk verwaarloosd en te ondiep geworden. De laatste tijd gaan de hotel schepen tegenover bovengenoemde ligplaats liggen. Daar is het diep genoeg en men vindt daar nog een aantal zwaar beschadigde bolders in het gras. Duidelijk gedeeltelijk kapotgeslagen door omstanders?? Geen water of elektra.
( la Busssière sur Ouche )pk 179
Slechts een afmeerplaats, welke men ook nog zelf moet creèren door pennen te slaan. Bij Pk 179,5 recht tegenover La Forge is de beste plaats. Men moet echter niet te dicht bij de sluis gaan liggen. De Hotelpeniches hebben daar minstens 80 m ruimte nodig om de sluis in te kunnen varen vanwege de bocht in het kanaal. Aan de andere kant van de sluis is een officiele aanligplaats voor deze hotelboten, maar de boel is daar deerlijk verwaarloosd en te ondiep geworden. De laatste tijd gaan de hotel schepen tegenover bovengenoemde ligplaats liggen. Daar is het diep genoeg en men vindt daar nog een aantal zwaar beschadigde bolders in het gras. Duidelijk gedeeltelijk kapotgeslagen door omstanders?? Geen water of elektra.
Het dorp la Forge
biedt een goede bakker en een tabac.
Gissey
sur Ouche pk
187
Gissey |
Eveneens geen
elektra of water vind men in de havenkom van Gissey ten NO van de
sluis van Gissey. Verder voldoende ruimte voor een 4 à 5 tal
schepen van 15 meter of wat groter. Tussen de havenkom en de brug is
er plaats voor een drietal hotelboten, welke wel elektra tot hun
beschikking hebben. Jammer, dat men niet even een kabeltje heeft
doorgetrokken met wat eenvoudige kastjes. De passanten zijn nu na een
nachtje al weer verdwenen. Voorbij de brug , een 100 meter verder
naar het noorden is bij een picknick plaats een vijftal nieuwe
bolders gebouwd. Men ligt daar zonder elektra en water , helaas, ook
uitstekend. In het dorp is een kapper en een restaurant. Verder is
er niets te vinden, zelfs geen bakker. Er is wel een behoorlijke
lagere school.
Fleurey
sur Ouche
Fleurey sur Ouche
is een wat groter dorp met nog al wat voorzieningen op het gebied
van scholen en rusthuizen. Aan de Noordkant van het kanaal ligt la
Velotte. Er is ook nog al wat nieuwbouw . De nabijheid van Dijon
zal daar wel aan mee werken. Het dorp heeft een aantal winkels als
Pharmacie, bakker en een tabac. Het straalt veel geld uit. Voor
levensmiddelen zal men naar Velars moeten, daar is een middelgrote
supermarkt. Ligt op 4 km afstand.
Aan de westkant van
de brug zitten een paar bolders om af te meren, maar het lijkt ons
daar wel erg ondiep.
Aan de Oostkant
van de brug ligt een soort kade met vangrail langs het hele water
tussen brug en sluis. Men vindt daar een aantal ringen en bolders om
af te meren. Geen elektra of water. Voor water moet men bij de sluis
zijn ( naast het wachthokje van de sluiswachters). Bij de sluis zijn
ook nog een tweetal aanlegplaatsen voor hotelboten , welke veelvuldig
gebruikt worden. Op zaterdag liggen er meestal twee.
Aan de overkant is
het jaagpad veranderd in een dubbel fietspad. geasfalteerd tussen
Dijon en Pont de Panis.
De weg langs de
ligplaatsen aan beide kanten van de brug wordt veel gebruikt voor het
plaatselijke verkeer. Goede straatverlichting
Velars
sur Ouche PK 202
Velars sur Ouche |
Een mooie
afmeerplek met goede bolders/ringen . Precies tegenover een oud niet
meer in gebruik zijnde stationnetje. Helaas ook geen elektra en
water. Men kan ook goed afmeren aan de andere kant van de sluis aan
twee goede afmeerpalen. Diepte > 1 meter.
Water kan men halen
vlak achter het openbare toilet gebouw naast het oude stationnetje.
Men ligt ook op een 100 m afstand van een middelgrote supermarkt en
een pompstation.
Ook vindt men daar
een bakker en een kapper. Het postkantoor en de bushalte ( bus naar
Dijon ) ligt op 100 meter het dorp in over de brug, welke over de
Ouche ligt.
Plombières
les Dijon PK 209
Can de Boourgogne |
Een leuke haven ,
maar zeer rommelig. Aan de zuidkant liggen een aantal vaste liggers. Hier kan men af en toe wel tussen gaan liggen. De wallekant is
echter slecht en ondiep, ca 30-60 cm. .
Aan de Noordzijde
ligt een mooie kade, waar vroeger een Huurbotenmaatschappij zat. Alle
vingers van de haven liggen als oud vuil op de kade. Alle elektra
kastjes zijn door vandalen afgebroken. De kade wordt nu gebruikt
door hotelboten. Deze hebben nog één werkende elektrakast ter
beschikking. Daar staat ook nog een kraan. Armoe dus voor passanten.
Dijon PK 212
Dijon jachthaven |
Een echte
stadshaven met alle drukte van voorbijgangers op de kade vandien. Er
is een havenkom met een eilandje. Dit eiland is niet te betreden, Het
wordt gebruikt door diverse soorten eenden. In de hoek bij de
Capitainerie, welke niet bezet wordt, zijn een aantal vingers met ca
10 plaatsen voor passanten. Verder liggen hier een aantal vaste
liggers. waaronder een drietal grote luxe motors. Verder achter het
eiland liggen meestal een aantal hotelschepen. Bij de Capitainerie in
de buurt is elektra en water. Aan de overkant is ook een goede
mogelijkheid om af te meren. Geen elektra.
Langs de kade ligt
een plantsoen welke druk bezocht wordt. Sinds 2010 ligt er op de
plek waar normalerwijze de luxe motors kunnen afmeren een restaurant
schip van 4 0 m .
Deze geeft in de
zomer regelmatig muziekparties tot 02.00 s nachts.
Alleen moet men
daar alert zijn op vandalen. Het havengeld bedraagt ca E 15,- incl
elektra en wordt opgehaald in de loop van de avond door een
campinghouder uit de buurt. Hiermede is het wel een van de duurdere
havens langs het kanaal van Bourgogne.
De oude binnenstad
met heel veel mooie gebouwen en alle soorten winkels is op ca 15
minuten lopen. Er zijn veel soorten "mosterd"winkeltjes,
welke de beroemde mosterd van Dijon verkopen. Het park langs de haven
is altijd druk. Ook met bedelaars.
Veel hotelboten
overwinteren in deze haven.
Bretenieres PK 230
Brétenieres de Silo met kade. |
Goede
aanlegmogelijkheid tussen sluis Epoisses (64) en Bretenieres (65).
Bij de Silo een
mooie kade met een zestal goede bolders. Er is voldoende diepte van
ca 1.80 m. Naast de Silo ligt een zwaaikom , welke echter in juni al
aardig begroeid was.
Tussen deze
zwaaikom en sluis Bretenieres bevinden zich bijna over de hele
kanaallengte goede bolders en overal een behoorlijke diepte.
Duidelijk aangelegd voor de wachtende en/of geladen peniches voor de
graansilo. Er is helaas weer geen elektra of water. De kade wordt
veel gebruikt door vissers. Op loopafstand aan de westkant van het
kanaal ligt een supermarkt. Het dorp biedt verder weinig of geen
commercie. Een bakker hebben we niet aangetroffen.
Brazey
en Plaine PK 237
Een goede ligplaats
is te vinden even ten zuiden van de brug. Deze brug ligt ca 300 m ten
zuiden van sluis Brazey pk 237,5. Goede bolders. Zwaaikom. Diepte
ca 1.20 m Geen voorzieningen
St
Jean de Losne. PK
242
St.Jean de Losne Canal de Bourgogne |
Dit havenstadje met
een rijk oorlogsverleden ligt op het kruispunt van de Saône, Canal
de Bourgogne, Canal du Rhône au Rhin en Canal de la Marne à la
Saône. Van oudsher een pleisterplaats voor de talloze peniches,
welke tot voor enkele tientallen jaren nog veel graan haalden op de
bovengenoemde kanalen. Het stadje met veel commerciële voorzieningen
heeft een grote Gare d 'Eau, waar vroeger, als het zwaar ging vriezen
de schepen beschutting zochten tegen de soms zware ijsgang op de
rivier.
In deze gare zijn
twee marina's gevestigd, die van H2O met ca 250 ligplaatsen en die
van Blanquart met ca 100 plaatsen. Beide bedrijven bieden alle
voorzieningen op het gebied van reparatie, beiden hebben ook kranen
om schepen tot ca 20 ton op de kant te zetten. Stroom en water volop
aanwezig. Liggeld ligt rond de E 10,- per nacht excl.
In deze gare
vindt men ook een grote vestiging van "le Boat"( Vroegere
Crown Blue Line). In het kanaal van Bourgondie vindt men lange kaden
aan beide zijden waar veel langliggers en schepen voor reparatie en
verbouwing liggen. Blanquart zit samen met een derde reparateur op
de oost oever. H2O met zijn reparatiewerkplaats op de Westoever. Aan
beide kanten vindt men stroom en water. Met een beetje zoeken vindt
men er wel een ligplaats, desnoods "vijfdik". Vlak bij de sluis vindt
men ook nog een droogdok, waar twee peniches tegelijkertijd in
kunnen. Beheert door Atelier Fluvial. Deze beheert ook nog een
sleephelling, welke ook naast de sluis is gelegen aan de Westzijde.
St Jean de Losne. Toegang Can.de Bourgogne |
De derde
mogelijkheid om de nacht door te brengen is de trappenkaai in de
rivier. Deze ligt even stroomopwaarts van de brug. Men kan daar stroom
verkrijgen via een muntenautomaat, welke in een zijstraatje staat
tegenover de trappenkaai, naast een café. Met een harde wind
evenwijdig aan het Saônedal ligt men daar echter erg onrustig. Alle
andere ligplaatsen op de rivier worden gebruikt door peniches en
hotelboten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten