maandag 16 januari 2012

LE RHONE havens en afmeerplekken


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                       xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                   xxxx       
             Franse  Havens en afmeerplekken 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
                  LE RHONE  en Le Petit Rhone 
Boeg   Hendrika Celina 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                     xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                                           
L E PETIT R H Ô N E
Totaal 58 km lang en het stroomt door een mooi natuurgebied. Door de verhoging van de dijken ,met name aan de kant van St Gilles is er weinig uitzicht. Aan de andere kant veel hoge bebossing.
Deze zijtak is goed bevaarbaar vanaf de Rhône over een afstand van 21 km tot aan de sluis van St Gilles.
Daarna is het niet meer betond en eindigt op een paar ondiepe banken in de monding.
Alleen nog bevaarbaar voor lokale vissers bij hoog water.
Er is een behoorlijk getijverschil welke in het voorjaar drie tot vijf meter kan bedragen
In de winter zelfs nog meer , gezien de enorme dijkverhoging welke men hier langs de rivier heeft doorgevoerd.
Het bevaarbare deel is bezaaid met half vergane kribben van beton en hout .
De betonning is goed en wordt goed onderhouden voor de vele binnenvaart.
Als bijzonderheid kunnen we nog vermelden dat er in 2008 nog zwarte tonnen en staken worden gebruikt. Hier en daar is men wel begonnen om deze te vervangen door de voorgeschreven groene.
Het is beslist noodzakelijk om binnen deze betonning van deze zwaar kronkelende rivier te blijven , want de kribben, welke bij hoog water nauwelijks of niet te zien zijn lopen door tot aan de vrij smalle geul.
We hebben er diverse malen diep beladen binnenvaartschepen aan de grond zien lopen en zitten. Dus de diepte is daar wel wisselend.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                                 xxxxxxxxx                        
St Gillis (vlak bij de sluis )
Vlak bij de sluis op 2 km afstand kan men afmeren onder aan de hoge dijk aan een houten steiger. Geen voorzieningen helaas. . Het is er prachtig .
Bij laag water ziet men een groot aantal strandjes met in de zomer baders.
Bij veel waterafvoer in het voorjaar moet men rekening houden met veel drijvend hout en boomstammen uit de bergen. ook vlak langs de steiger
Daar vandaan kan men lopen en fietsen naar St. Gilles op ca 3 km.
Er is ook een mogelijkheid om af te meren bij de brug van Trinquetaille. op de Petit Rhône vlak bij de kruising met de Rhône . Daar ligt een goede steiger vlak onder de eerste brug . Pas op voor vandalen.
                            TGV viaduct over de Rhone bij Avignon
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                            xx  
Le Rhône
Deze rivier welke begint in het meer van Genève komt uiteindelijk uit in de Middellandse Zee vlak bij Marseille. Vanaf Lyon, waar de Saône in de Rhone stroomt , is het ruim 310 km. naar de Middellandse Zee. De vaarweg zelf is een 20 tal km s korter door de gegraven lateraal kanalen.
Om het hoogteverschil te overbruggen en de stroom, met name in het voorjaar, te temmen is de rivier van een dertiental grote sluizen voorzien, welke allemaal in een stuwdam zijn ingebouwd. In deze dammen ook meestal elektriciteit opgewekt. In 1980 is men daarmee gereed gekomen. Daar vindt men meestal ook de lateraal kanalen.
De afmetingen van deze sluizen zijn 190 x 12 M. Ze zijn allemaal voorzien van drijvende bolders op 2 niveaus.
Voor en achter de sluizen zijn bijna overal wachtsteigers voor de pleziervaart aanwezig, net achter de grote ducdalven , dus men ligt er betrekkelijk veilig. ook gedurende de nacht , als men als "plaisance" niet geschut wordt mag men daar voor een nachtje afmeren. .
In de praktijk moet men zelden wachten. maximale wachttijd is officieel 40 minuten indien van de andere kant beroepsvaart wordt verwacht. VHF kanalen 10 of 12.
Op een tweetal plaatsen is een lateraal kanaal gegraven, zoals men dat ook ziet in de Maas bij Maastricht.
De geul, welke men zeker moet volgen waar betonning aanwezig is, is minimaal 3 m diep.
De viaducten/bruggen zijn minimaal 6,30 M of meer hoog.
Verder vindt men ook een aantal Kerncentrales langs de rivier welke het water nodig hebben voor de koeling van het systeem. Geweldig hoge koeltorens ziet men dan ook op vele kilometers afstand.
Men name in het voorjaar, als de sneeuw aan het smelten is in de Alpen, staat er een stroom tot wel 5 km/uur.
Het is dan beter om een maandje te wachten alvorens men deze rivier gaat bevaren.
In de zomer kan men soms ook een aantal dagen verrast worden door een fikse stroom na veel regen in de Alpen.
Le Rhone kerncentrale                                       
Het verkeer op de Rhône stelt niet veel voor als men het vergelijkt met het aantal schepen wat op de Waal bij Nijmegen vaart. Wat in Nijmegen in een uur voorbij komt , komt in een week op de Rhône voorbij.
Behalve een achttal grote hotelschepen met een lengte van 120 m , ziet men er aantal gastankers met een lengte van ca 100 m en een aantal duwbakken . Meestal 2 bakken achter elkaar en hebben ongeveer dezelfde lengte. .
Binnenvaart schepen , meestal 1500- 3000 ton, varen veel zout en containers naar het Noorden en graan en containers naar het Zuiden.
Opvallend zijn hier ook de z.g. "Kruiplijn Coasters". Bijna allemaal , het zijn er een stuk of acht , een Nederlandse eigenaar. Varen soms onder Nederlandse vlag, maar meestal onder een goedkope, zoals die van Nassau en de Bahama's.
Deze schepen varen lading van en naar de Middellandse Zee vanaf Lyon, waar een hele grote binnenvaarhaven ligt met veel industrie. een enkele keer varen ze door naar Chalons sur Saône.
In 2008 voeren er een achttal grote hotelschepen met een lengte van 120 meter en een breedte van 12 meter op de Rhône . Zij voeren onder Nederlandse, Duitse en Franse vlag.
Verder nog een vijftal kleine schepen met Penichet afmetingen. Deze kleine hotelschepen vindt men ook wel terug op de diverse kanalen ten noorden van Lyon.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                             xxxxxxxxxxxxxxxxxx                        
Blusviegtuig op de Rhone .Grote bosbrand
in de Vendée
Port Staint Louis du Rhône pk 223
een vrij. grote jachthaven welke is gelegen vlak achter de laatste sluis op de linkeroever van de Rhone Het is het hele jaar open voor boten tot 17 m en het is er goed diep, wel zo'n 8 meter. Verder kunnen scheepen er vlak naast aan de kades liggen. Er zijn 313 plaatsen en men betaalt er ca E,-15-20,- incl, water, elektra, douche en sanitair. Een wasserette vindt men in het stadje, welke rijk voorzien is van winkels en restaurants, alsmede een supermarkt. Diesel vanaf 150 ltr word gebracht Er is markt op woensdag- en zaterdagmorgen. Rondom de kade veel promenades met groen en picknickgelegenheid. Vooral bij de rivier een mooi wijds uitzicht over de "camarque". .
Een km verderop langs het gegraven kanaal naar de Middellandse zee vindt men een z.g. Port à Sec met een grote rijdende portaalkraan tot . 45 ton en lengte 26 m . Waterport artikelen , meest op het technische vlak en onderhoud. Daar kan men alleen afmeren op het droge en op deze manier kan men er ook goed overwinteren. het is er vanwege de kale vlakte weinig beschut en het schijnt er altijd te waaien. Het sanitair is zeer matig. Alle mogelijke reparaties en onderhoud zijn daar mogelijk. er zijn daar twee bedrijven gevestigd . Men kan er zelfs Inox reparaties uitvoeren.
Wanneer men verder vaart ri. Middellandse Zee en direct na de pieren hard stuurboord uitgaat kan men via een summier betonde geul bij Port Napoleon komen. Vlak achter Ile de Mazet. Deze jachthaven en werf , welke in Nederlandse handen is , biedt alle mogelijkheden voor afmeren tot 65 ton . Een 15 t kraan en een mobiele hefkraan tot 65 ton zijn daar beschikbaar. Er is diesel. De capaciteit is ongeveer 212 plaatsen aan pontons. in grote boxen,. Alle mogelijke reparatie en onderhoud. Een grote watersportwinkel . Verder natuurlijk alle voorzieningen. alsmede wifi. De haven is bereikbaar op VHF 9 Het stadje met haar winkels liggen hier op 3 km afstand. De kosten in deze haven liggen op het niveau van ca E 35,- en het jaartarief op ca E. 4000,- . Echte Middellandse zee prijzen dus. !
Arlès                                           pk 281
Een zeer interessante stad met zijn vele oude gebouwen en een eeuwenoude arena, waar het hele jaar door vele stierengevechten plaats vinden. Verder een groot station. Rondom deze arena bevindt zich het toeristengebied.
De jacht haven welke het hele jaar open is , bestaat uit een paar drijvende steigers, welke echter weinig of geen plaats bieden doordat er altijd plaatselijke boten liggen. Er schijnt elektra en water te
zijn. Officieel 5 à 6 plaatsen Kosten ca E 13,- met water en elektra. er zijn douches en sanitair op 200 m afstand. Men kan diesel verkrijgen bij een benzinestation op 500 m bij het VNF kantoor.
Kleine bootjes tot ca 8 meter kunnen ook afmeren bij pont de trinquetaille
Er zijn vergevorderde plannen voor het bouwen van een jachthaven met 130-150 plaatsen vlak bij de Arena.
Beaucaire huisvest een grote jachthaven ,(230 plaatsen ) welke echter alleen via het kanaal Rhône du Sète te bereiken is. Dus via de Petit Rhône en de sluis van St Gilles. ( vanaf Arles gezien.).
Aan de noordzijde van de sluis van Beaucaire ligt op ongeveer een km afstand een mooie jachthaven :Deze sluis wordt niet meer gebruikt, vandaar dat men moet omvaren. .
Vallebreques.                            pk 261
Officieel 20 ligplaatsen. Kosten ca 25 euro. incl elektra en water.
De laatste tijd liggen er echter nog al veel vaste liggers ,welke weinig plaats overlaten voor passanten. Het liggeld is evenals in Beaucaire behoorlijk hoog.  
De haven wordt tegenwoordig beheerd door de Capitainerie van Beaucaire.
Schepen tot 38 m worden toegestraan Diepte is er 2,5 m ca 20 pl 25,- incl Gater en elektra. Geen sanitair. 2 Hellingen en een ponton voor rondvaartboot en een ponton voor kano s . Provinciaal stadje met veel manden vlecherijen . Alle commercie 2 tennisbanen . Pétanque onder de plantanen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                     xxxxxxxxxx                    X
Wanneer de Mistral doorzet, wat zomers een paar keer per maand gebeurt, is het belangrijk om niet aan de buitensteiger te liggen .
De golfslag kan dan zeer pittig worden. en grote schuimkoppen waaien dan zelfs over de hele haven , Windkracht 5-6 is dan niet zeldzaam. De drijvende steigers kunnen dan ook eveneens flink tekeer gaan.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                   xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx XXXX 
Avignon                                       pk 242
Vlak bij de beroemde brug ( half afgebouwd) vindt men een goed geoutilleerde jachthaven met drijvende steigers. Volop elektra en water.
Iets verderop een kade van 300 m voor grotere schepen.
Alle faciliteiten op scheepstechnisch gebied is voorhanden.
De afmeerkosten bedragen ongeveer E 20, incl elektra en water.
Men vindt er ook een wm en een droger Voor ca E 3,- en E 1,75
De laatste jaren is het echter meerder keren voor gekomen dat de volledige haven door de zware stroom werd weggeslagen. Hoewel in een dooie arm van de Rhône gelegen is er bovenstrooms een grote barrage .
De kade waar men altijd kan afmeren , ook nadat de haven weer eens is verdwenen is ca 800m. lang.
Het meeste water van de Rhône gaat via deze arm. Vandaar de grote problemen om de haven in de winter heel te houden.
De stad zelf biedt de toeristen heel veel op het gebied van kerken en andere grote oude gebouwen. Leuke pleintjes bieden veel terrasjes.
Vergeet niet dat één of andere Paus hier een tijdje geregeerd heeft .
Een heel groot paleis is hier het gevolg van en staat in volle glorie te schitteren inclusief een groot "heilig" beeld met "goud" belegd.
Bollène
In de omgeving van Bollène heeft men een prachtig uitzicht op de omgeving . Veel rotswanden en een heuvellandschap van de Ardèche. Bovendien heeft men uitzicht op de Mont Ventoux., welke domineert over de hele omgeving.
            van Bollène  25 m verval !!!                              
De sluis van Bollène is de sluis in de rivier de Rhône met het grootste verval in Europa. Namelijk wel zo,n 25 meter! Indrukwekkend als men met laag water in- of uitvaart en men tegen de muren opkijkt.
Volgens ons komt de zon daar nooit beneden. .
De sluis is verder niet moeilijk om te nemen met de aanwezige drijvende bolders.
Deze bolders hebben een hoge en een lage bolder. Dus ook voor kleine jachten zeer goed te doen.
De sluiswachters zien er op toe dat men een voor- en achterspring vastmaakt.
Verder natuurlijk de verplichte zwemvesten voor elke opvarende .
Pont 2  ( Lardoise )         pk 213
Viviers  Rhone 
Een jachthaven , ongeveer 50 plaatsen, welke beheerd wordt door Duitsers. Een enthousiaste lasser, (de eigenaar ?), heeft de drijvende pontons in elkaar gezet.
Het geheel geeft wel een steriele indruk, mede veroorzaakt door de blauwe kleur.
Elektra en water is volop aanwezig. envenals douche en sanitair. ook internet , een wasmachine met droger . Hydro lift beschikbaar tot 10 t
De haven is afgesloten en s nachts gaat het hek op slot.
Er is een taxidienst naar het TGV station van Avignon.
Het toezicht is goed en men kan zonder problemen je schip wat langere tijd laten liggen. Ook "Hivernage "is mogelijk. Het is een kalme haven , ook in het voorjaar
De prijzen zijn nog pittig, mar een stuk lager dan in de Midi. Ca E 15,- /nacht incl. elektra.
De haven ligt achterin een dode arm van de Rhône en wordt omgeven door een industriegebied. Het is er wel nog ca 3 m diep.
Er is markt in Laudun op zondag morgen
Haven "Pont 2 "bij AVIGNON 
Saint Étienne des Sorts pk 204
Afmeerplaats van april tot eindoktober voor ca 10 boten tot 15 m aan een drijvende steiger.
Het is er 2,50 m diep en de kosten bedragen ca E 10,- incl. water en elektra. Er is ook een helling en een speeltuintje. Behalve een kruidenier met een depot du pain is er ook nog een restaurantje. een typisch snelle motorboten haventje. met veel skiërs.
Viviers pk 165
                                                            Viviers

Viviers is een leuke oude stad met alle voorzieningen
De haven is gelegen in een dode arm en biedt een zestiental plaatsen aan "vingers " voor passanten. Het is geopend van 1 mei tot 30 september. Het wordt beheert door Mr. René Lascombes , welke ook de camping beheert .
Het leuke stadje biedt behalve wat restaurants ook een restaurant in de haven, Verder alle benodigde commercie. een fort boven de stad mooi uitzicht
Kosten ca E!3,- voor de eerste nacht, daarna E 10,-/nacht incl . elektra en water. Er is een wasmachine . Jeton voor E 4,- bij de havenmeester .
De haven ligt in de dode arm en het is er zomers rustig, behalve bij flinke stijgingen van de Rhone . men vindt er veel watersport. en een watersportclub naast de capitainerie. Er zit een super op 1,5 km en op dinsdagmorgen is er markt. Soms is er ook een avondmarkt met een grote braderie.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx       xxxxxxx                          xxxxxxxx                  xxxxx                  
Let goed op de betonning ! . Vaar tussen de pier en de geel/groene boei naar binnen. Onder de rode tonnen ligt een dijk met heel weinig water erboven.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                              xxxx   xxx                                XX
Hotelschepen bieden veel afwisseling en nog al wat drukte in de haven. De kaai is speciaal aangelegd voor deze schepen en er kunnen er drie liggen.
Op de kaai , naast de officiële capitainerie, welke nooit bemand is, ligt een leuk restaurantje. Hier wordt vaak "life "muziek gespeeld.
Er is ook een vrij grote watersport vereniging met berging van boten op het droge. Grote helling.
Cruas pk 145
Kerncentrale van Cruas/Meysse 
Biedt een afmeerplaats voor ca 45 schepen tot ca 13 m. aan drijvende pontons. Kosten ca 11,- incl . elektra en water. Er is ook douche en sanitair. Het hele jaar open met een helling . een camping met restaurant in de buurt . Alle winkels op 1,5 km en er is markt op vrijdagmorgen. een picknickplaats met speeltuintje. Verder kan men tennissen en er is een overdekt zwembad . Verder nog een sportmuseum en veel oude gebouwen
Montélimar
Montélimar is de beroemde Nougat stad. In de stad vindt men talloze winkeltjes met nougat. Een aantal fabrieken waart dit product wordt geproduceerd, vindt men op de industrieterreinen terug. Verder een flinke stad met veel commercie. Men kan er helaas niet afmeren.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                    xxxxxxxxxxxx         XXX
Het is toch een probleem om een afmeerplaats langs de rivier te vinden. men moet de tocht daarom goed plannen.
In geval van nood kan men altijd voor de nacht bij de wachtsteiger van een sluis afmeren. Hiervoor krijgt men zover bekend altijd toestemming. .
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                                                        xxxxx              xXXX
Beroemd baken "Le table du Roi"in de rivier
 (Volgens VVV dan...)
Over dit baken , bestaande uit een rots op ongeveer 50 m uit de kant en voorzien van een rood baken met licht, wordt verteld dat één van de koningen, onderweg per boot, ietwat misselijk was.
Daarom gaf hij opdracht om een tafel en stoel op die rots te zetten. Vervolgens ging hij daar zitten lunchen.
Valence pk 112
Een grote moderne dure jachthaven, "l"Epervière " ligt ten zuiden van de stad op ongeveer 30 minuten lopen van de grote stad met zeer veel winkels . Het heeft ongeveer 470 ligplaatsen . Kosten ca 21 E incl. elektra en water. Videobewaking.
Eén grote Hypermarché op korte loopafstand.
Men kan er diesel bunkeren en er zijn een tweetal watersportwinkels gevestigd.
Het is ook mogelijk om op de rivier af te meren.
Er is een grote bootkraan aanwezig diesel vooraan in de haven bij de meldsteiger.
Op te kant zetten tot 30 ton voor E. 120,- voor schepen tot 9 à 10 m. men verkoopt er nieuwe boten en andere schepen. Reparatie en onderhoud bij 2 bedrijven
Er is een restaurant en . EEn veel watersport activiteiten zeilschool en een bureaux toerisme
Tain l'Hermitage
Dit is de thuishaven van de Franse Hotelschepen . Het is een beroemd wijngebied . Aan beide zijden van de rivier ziet men de namen in manshoge witte letters van de beroemde wijnen uit dit gebied. Er is geen afmeer mogelijkheid of men moet de steigers gebruiken van de hotelschepen.
Rhone wijn gebied beroemd.
Tournon sur Rhone                 pk 91
Aan de kant van de stad kan men met een boot tot ca 15 meter lengte goed afmeren in een kleine jachthaven welke afgescheiden wordt door een houten steiger van de rivier. Capaciteit ongeveer 10 schepen. Het is er ongeveer 1 m diep. Kosten ca 12 Euro/nacht. Elektra/water is inclusief. Voor een douche moet men naar de camping. helling
Veel houten paaltjes moeten de golfslag breken van de grote schepen op de rivier.
Markt op zaterdagmorgen . Er is een VVV kantoor.
Het is vrij moeilijk om het haventje in te varen als er een flinke stroom staat.
Men heeft namelijk weinig ruimte om te draaien en in te varen. Men moet weer achteruit.
Montalieu Vercieu                 pk 67
Reparatie werkplaats kraan op verzoek
Andance                                 pk 68
Er is een kaai met ponton geprojecteerd, maar was nog niet aanwezig in 2008. men kan goed afmeren aan een kleine ponton in Andancette aan de overkant voorbij de oude monumentale brug. Geen voorzieningen Gratis. .Voor de deur een groot terras van een restaurant/cafetaria.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                         xxxxxxxxxxx               
Let op de zware stroming welke onder de smalle doorgangen van de brug doorgaans aanwezig is.
Passeer wel door de juiste doorgangen, want achter de andere doorgangen is het nogal ondiep. .
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx                                                      xxxxxxxxxxxx           XXX
Les Roches de Condrieu        pk 41
Port de Plaisande du Syripel gedurende het hele jaar open. Alle afmetingen. Het is bij de buitensteiger goed diep en wel ca 3.00 m. De have heeft een capaciteit van ca 200 plaatsen en de tarieven variëren van ca E 12,- tot - ca E 30,- inclusief water elektra douche en sanitair. Er staat ook een wasmachine. Er is een gesloten parking voor auto's. Verder een helling met kraan .Er is diesel en ook een mecanicien ter plaatse .Verder een kalme haven achter een grote houten (gesloten met paaltjes) steiger. In het dorp alle winkels op zeer korte afstand. Het station is op ca 5 min lopen. Er is een zwembad. Ook watersport. In het dorp een toeristen bureau.
Les Roches langs de Rhone 
Vienne ?
Vlak bij de brug ligt een goede steiger met elektra en water . Hier kunnen een viertal boten liggen. Afmeren is gratis.
Aan de overkant kan men in geval van nood ook liggen, maar daar meren regelmatig hotelboten af.
Het is een vrij grote stad, dus alle commercie is aanwezig.
De stad kent veel doorgaand verkeer en er is constant een verkeersstroom over de kade/boulevard langs de rivier.
Givors pk 18
Deze haven biedt het hele jaar 21 plaatsen aan drijvende pontons, waarvan 9 voor passanten. Gratis aanleggen maar E 6,- voor 12 uur elektra. Er is een helling. Ddiesel in dorp . verder alle winkels op enekele honderden meters. Park met speeltuin op korte afstand . Op woensdag-, vrijdag- en zondagmorgen is er markt . Het toeristenbureaux op 2 meter. Er is ook een station . Men is in 20 minuten in Lyon.




Sjaak Anders febr 2012 
NAAR startpagina VAN VAREN IN FRANKRIJK            
                             >Voor een ander kanaal of een rivier: RECHTER kolom .
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



















1 opmerking: